Bulgarije 2018/1

Gepubliceerd op 27 juni 2018 om 19:13

Dit voorjaar heb ik via www.wildpix.nl een fotoreis geboekt naar Bulgarije. Ik sta om 5.30 uur op, altijd bang om te laat te komen. De vlucht naar Boekarest vertrekt om 9.30 uur. Ik woon een half uurtje met de trein van Schiphol, dus dat moet lukken. Op station Sloterdijk blijkt dat er geen treinen gaan naar Schiphol omdat er `een aanrijding is met een persoon`.  Het wordt krap en ik word een beetje zenuwachtig. Nergens een taxi te bekennen, maar uiteindelijk is het toch gelukt om met een aantal andere reizigers met dezelfde bestemming, een taxibusje te regelen. Net op tijd het vliegtuig gehaald. Aangekomen in Boekarest staat de taxichauffeur al met mijn naambordje op mij te wachten. Na een rit door Boekarest, met veel architectonische nalatenschap uit het communistische tijdperk (vervallen betonnen flats) rijden we door het saaie landschap van Roemenië. Na een paar uur komen we aan in het Rusenski Lom Nationale Park waar ik de komende dagen zal verblijven.  Ik word hartelijk ontvangen door mijn gids en vraagbaak voor de komende dagen, Ilyan en de hoteleigenaar. Ik blijk de enige gast te zijn in het hotel. Naar bed en vroeg op.

Het wordt een week met een strak regime. Ieder ochtend om 5.30 uur sta ik klaar en word opgehaald door Ilyan. We rijden naar een kolonie bijeneters bij een oude zandafgraving. Spectaculair mooie vogels. Daar ben ik voor gekomen. Ik word in een basic schuilhut gezet, een stuk doek over een paar houten palen gespannen, maar het werkt. Ilyan vertrekt en ik word alleen gelaten met deze prachtige vogels.Ik weet niet waar ik kijken moet. Een drukte van belang. De bijeneters vliegen aan en af, vangen voor elkaar insecten en de mannen mogen als beloning af en toe paren met de vrouwtjes. Er wordt gevochten en gevreeën.

Om 11.00 uur word ik opgehaald en heb even de tijd om te eten en de foto's op de computer te zetten. Om 15.00 uur staat Ilyan klaar voor de middagsessie. We rijden met de auto door een laagvlakte met graan en gras. Ik zit achterin met aan beide zijden op de opengedraaide ramen een rijstzak waar mijn camera op rust. Een paar leuke foto's gemaakt maar niet erg bijzonder. Daarna op zoek naar de draaihals, mijn volgende doel van deze reis. We rijden een boomgaard in,  ik neemplaats in een eenpersoons schuilhutje en Ilyan haalt zij autoradio met luidspreker tevoorschijn waaruit als snel het geluid van de draaihals schalt.Het mag niet baten. Hij laat zich niet zien. Jammer volgende keer beter.